SEA - Google Adwords
De goedkoopste manier om bezoekers naar een website te krijgen is door hoog in de zoekresultaten van zoekmachines als Google te verschijnen. Seo (search engine optimization) is nodig om dit voor elkaar te krijgen.
Een andere manier om meer websitebezoekers te krijgen is door gebruik te maken van 'sea' (search engine advertising) waarbij het advertentieprogramma van Google: 'Adwords' het meest bekend is.
Wat is Adwords
Met Google Adwords kun je advertenties maken die vervolgens boven de zoekresultaten verschijnen of als banners op websites die Google advertenties weergeven. De advertenties worden getoond aan mensen die waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in het onderwerp of de locatie, of die woonachtig zijn binnen een straal van een ingestelde locatie.
Wat kost Adwords
Je betaalt Google per klik op de advertentie. De prijs van een advertentie komt tot stand door middel van een veiling bij opbod. Je kunt zelf vooraf bepalen hoeveel je dagelijks maximaal wilt uitgeven en/of wat de maximale kosten van één klik mogen zijn.
Hoe verschijn ik boven mijn concurrenten?
De weergave van je advertentie hangt onder meer af van:
- het maximale bedrag per klik
- de kwaliteit / relevantie van de advertentie
- de kwaliteit / relevantie van de landingspagina
Met een budget dat hoog genoeg is en een advertentie en landingspagina die goed aansluiten bij wat de potentiële klant zoekt kan aan je advertentie voorrang worden gegeven boven die van je concurrenten.
Hoe ziet een goede advertentie eruit?
Een goede advertentie heeft:
- een aansprekende kop (bijvoorbeeld: Nieuwe Aardappelen 9 Euro)
- een body met de belangrijkste informatie voor de potentiële klant (bijvoorbeeld: Bestel Gemakkelijk Online, Gratis Thuisbezorgd)
- een 'call to action' (bijvoorbeeld: Bestel nu!)
Door elk woord met een hoofdletter te beginnen springt de advertentie er meer uit.
Hoe ziet een goede landingspagina eruit?
Een goede landingspagina laat in een oogwenk de dingen zien waar een potentiële klant naar op zoek is.
Gebruik één of enkele mooie foto's en een puntsgewijze beschrijving (eventueel met linkjes naar pagina's waarop meer informatie kan worden gevonden.) Voeg ook hier weer een 'call to action' toe, bijvoorbeeld door middel van een in het ook springende button naar een bestelpagina.
Hoe weet ik of mijn advertentie goed is?
Om je advertentie ergens mee te kunnen vergelijken doe je er goed aan minstens twee advertenties aan te maken. Eén keer per week kun je inloggen om het aantal kliks te vergelijken. De slechtste advertentie vervang je door een nieuwe, net zo lang tot je weet dat je een goede advertentie hebt overgehouden.
Om het conversiepercentage te weten te komen kan een Google script worden geplaatst op de pagina waarop mensen terechtkomen als zij bijvoorbeeld iets hebben besteld.
Deze handleiding beschrijft de eerste stappen binnen Adwords. Indien gewenst zijn er echter veel meer mogelijkheden binnen Adwords waar gebruik van kan worden gemaakt.